­
3 woensdag 3 oktober 2018

Virtual reality

By |woensdag 3 oktober 2018|0 Comments

Bij virtual reality wordt een virtuele werkelijkheid gecreëerd. U ervaart deze
schijnwerkelijkheid als een echte wereld waarin u zich daadwerkelijk bevindt, omdat u
volledig afgesloten bent van de echte wereld. U ziet deze wereld door een virtual reality bril.

3 woensdag 3 oktober 2018

Storytelling

By |woensdag 3 oktober 2018|0 Comments

Storytelling betekent letterlijk het vertellen van een verhaal. Onze hersenen
onthouden verhalen beter dan losse feiten. Daarnaast geven verhalen ons een plezierig
gevoel. Het is dan ook niet vreemd dat storytelling steeds meer wordt ingezet door
bedrijven. Het werkt om klanten een bedrijf te laten leren kennen en te vertrouwen, maar
storytelling wordt ook ingezet bij serious games. Wat is de verhaallijn van de game? Welk
probleem of dilemma speelt een rol, wie helpen jou in de game en wie zijn je tegenstanders?
Wat moet ik doen om het op te lossen en verder te komen tot het einde van het verhaal?

3 woensdag 3 oktober 2018

Pushnoticifactie

By |woensdag 3 oktober 2018|0 Comments

Een pushnotificatie of pushbericht is een melding van een applicatie, om u
te laten weten dat er belangrijke of interessante informatie beschikbaar is. Meestal ontvangt
u de pushnotificatie op de smartphone of tablet en kunt u middels de instellingen aangeven
of u de notificaties wel of niet wilt ontvangen. Met een pushbericht kunt u bijvoorbeeld
laten weten dat er nieuwe levels in de serious game beschikbaar zijn of kunt u een speler
opnieuw uitnodigen die al een tijdje niet gespeeld heeft. Let wel op dat teveel
pushnotificaties versturen irritatie bij de gebruiker op kan wekken.

3 woensdag 3 oktober 2018

Octalysis

By |woensdag 3 oktober 2018|0 Comments

SGM werkt met een bewezen model van gamedesigner Yu-Kai Chou: de
Octalysis. De Octalysis bestaat uit 8 core drivers die ervoor zorgen dat de speler de game

blijft spelen. Het framework bevat deze 8 elementen en maakt het inzichtelijk in een
octogram. Het houdt rekening met de kritische succesfactoren voor verschillende soorten
spelers, namelijk killers, verkenners, sociale spelers en uitvoerders.

3 woensdag 3 oktober 2018

Core drivers

By |woensdag 3 oktober 2018|0 Comments

De gamification pioneer Yu-kai Chou ontwikkelde de Octalysis, een framework
dat bestaat uit 8 core drivers die ervoor zorgen dat de speler de game blijft spelen. De
octogram houdt rekening met de kritische succesfactoren voor verschillende soorten
spelers, namelijk killers, verkenners, sociale spelers en uitvoerders.
De 8 core drivers zijn:
1) Epische betekenis & roeping
2) Creatieve ontwikkeling & feedback
3. Sociale invloed & verwantschap
4. Onvoorspelbaarheid & nieuwsgierigheid
5. Verlies & vermijding
6. Schaarste & ongeduld
7. Eigendom & bezit
8. Prestaties

3 woensdag 3 oktober 2018

Augmented reality

By |woensdag 3 oktober 2018|0 Comments

Bij augmented reality lopen de echte en ‘neppe’ wereld geruisloos in
elkaar over. Als gebruiker ziet u nog steeds de echte wereld, maar deze wordt aangevuld
met digitale informatie of objecten. U ziet deze extra virtuele laag via uw smartphone of
tablet.

3 woensdag 3 oktober 2018

A/B Testing

By |woensdag 3 oktober 2018|0 Comments

Een A/B test is een vorm van testen waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een
pagina of advertentie afwisselend getoond worden aan de bezoekers. De helft ziet de ene
versie en de andere helft van de bezoekers ziet versie 2. Hiermee kunnen wij bijvoorbeeld
testen welke landingspagina voor een serious game beter werkt.

3 woensdag 3 oktober 2018

Wat is serious gaming?

By |woensdag 3 oktober 2018|0 Comments

Een serious game is een spel met een ander primair doel dan alleen entertainment.
Het verschil met gamificatie is dat een serious game een volledig spel is. Bij
gamification worden spelelementen toegevoegd aan een bestaande werkelijkheid.

3 woensdag 3 oktober 2018

Wat is gamificatie of gamification?

By |woensdag 3 oktober 2018|0 Comments

Gamification is het toevoegen van spelelementen en technieken aan een niet game
gerelateerde situatie om gedrag positief te beïnvloeden. Het wordt toegepast om
een bepaald doel te behalen, anders dan alleen entertainment.