Orange

Cases

Kinderen spelen met blokken en doen verstoppertje, volwassenen doen mee aan sportwedstrijden of dagen elkaar uit op het werk. Spel draait om een continue verbetering van eigen vermogens en vaardigheden.

De Nederlandse antropoloog Huizinga (1938) stelt zelfs in zijn boek Homo Ludens dat spel de basis is voor de menselijke cultuur, die uitstijgt boven het niveau van directe levensbehoeften en die betekenis verschaft aan ons handelen.

Vanuit deze visie zijn game technieken en elementen in te zetten in alle gebieden, zowel privé als op werk.


Procesverbetering

“To me, gamification is finding the way to incent the behaviors that you want your team to have.”

— Dave McDermott, Director of Sales Enablement, Kelly Services

Door voor deze aanpak te kiezen worden medewerkers intrinsiek gemotiveerd om tijd en moeite te steken in het bereiken van de doelen. Betrokkenheid wordt geïntegreerd in de dagelijkse activiteiten van de spelers.

– Medewerkers intrinsiek motiveren om zichzelf te ontwikkelen
– Stimuleren om kennis te delen en productiever (samen) te werken
– Gedragsverandering: werk op een andere/nieuwe manier uitvoeren

Door specifiek gedrag te belonen met bijvoorbeeld punten of badges, worden medewerkers en teams gestimuleerd om op een bepaalde manier te werken. Er kunnen ook specifieke doelstellingen per medewerker of afdeling gesteld worden.

licht-blauw

Uit onderzoek 
blijkt dat…

Gamifying management geeft in vele opzichten meer resultaat!*

  • Duidelijk gekaderde rollen en taken
  • Onmiddellijke feedback en beloningen (virtueel)
  • Collega’s vormen productieve teams
  • Talent en progressie van de medewerkers wordt gedeeld

    *McGonigal; Reality is Broken, 2010

Orange

Veiligheidsspel

Het veilingspel brengt de marktwerking binnen een bedrijf. Medewerkers bieden op KPI’s, zoals hoeveelheid en doorlooptijd, en worden zo gemotiveerd taken binnen de zelf gestelde doelen af te ronden.

Training & educatie

Leren door middel van spel is de meest intuïtieve manier van leren. Trainen door middel van games is daarom een zeer effectieve methode om te leren en oefenen. In een game kunnen leer- en trainingsdoelen goed visueel gemaakt worden en opgedeeld worden in korte -en lange termijn doelen. De speler ontvangt directe feedback en wordt beloond voor het behalen van uitdagingen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van moderne technieken zoals virtual reality, om te trainen in een ‘echte’ wereld, zonder dat fouten gevolgen hebben.

Ook in het onderwijs zijn al bepaalde game technieken toegevoegd: de student haalt punten, krijgt uitdagingen en beloningen als hij de uitdagingen voltooit. Toch kunnen wij jongeren, maar ook volwassen, onderwijzen op een meer inspirerende manier.

De kracht van games als onderwijstool zit hem in de herhaling. Herhaling geldt als effectief leerproces, maar is vaak saai. Games verpakken die herhaling in een aantrekkelijk spel dat deelnemers gemotiveerd houdt. Repetitie wordt leuk, de trainees zijn gemotiveerder en de resultaten uiteindelijk beter. Ook kan het gebruik van game technieken studenten motiveren om actief deel te nemen in de klas en geeft leraren betere instrumenten om hen te begeleiden en belonen.

Confucius wees hier 2500 jaar geleden al op:

“To me, gamification is finding the way to incent the behaviors that you want your team to have.”

  • Leren door middel van spel in de meest intuïtieve manier van leren
  • Actief trainen: Learning by doing
  • Games zijn makkelijk schaalbaar en vaak goedkoper dan externe trainers
  • Consequenties van beslissingen worden ervaren in een veilige omgeving, waarin fouten gemaakt worden zonder ernstige gevolgen
  • Spellen hebben een positief effect op cognitieve functies, zoals het interpreteren van ingewikkelde informatie, ruimtelijk inzicht en geheugen
  • De resultaten van games zijn beter meetbaar dan bij bijvoorbeeld een mondelinge cursus

    Gametechnieken 

  • Het gebruik van virtual reality om te trainen in een ‘echte’ wereld.
  • Het combineren van real life activiteiten en gametechnieken om 21st century skills bij te brengen.
Orange

BHV

Individueel leren

Het spel leert de speler de kernvaardigheden waarover een bedrijfshulpverlener moet beschikken tot examen niveau.

Terugkerende maandelijkse oefeningen door middel van pushberichten zorgen ervoor dat het BHV niveau constant hoog blijft.

Orange

SVH - horeca

leerbedrijf in de horeca

Voor SVH, hét leerbedrijf in de horecabranche, heeft Serious Game Media de inhoud van de opleidingen ‘Aan de slag in de horeca!’, bedieningsassistent en keukenassistent in een spel gevangen.Het spel simuleert verschillende situaties die een werknemer in de horeca kan tegenkomen en leert de speler over verschillende onderwerpen, zoals omgaan met gasten en hygiënisch werken.

Voor SVH ontwikkelden wij ook de Kennisquiz, een leuke en spannende trivia waarin allerlei onderwerpen aan bod komen en waarin je speelt tegen vrienden en collega’s. 

Orange

Q4C

Stichting Alexander

Het kaartspel is ontwikkeld met als doel om met elkaar in gesprek te gaan over goede zorg. Het spel is gebaseerd op de Q4C kwaliteitsstandaarden voor jeugdzorg. Deze standaarden geven vanuit het perspectief van kinderen en jongeren (en hun ouders) een visie op de kwaliteit van de zorg voor de jeugd.

In het spel komen allerlei onderwerpen aan bod, van uithuisplaatsing tot veiligheid en contact met de familie, door middel van Vraag- en Doe- kaarten. Met de Medestander- en Respect-kaarten kunnen jongeren elkaar steunen en tips geven, om zo meer tot elkaar te komen en elkaar beter te begrijpen. 

Orange

Healty Heroes

Leren en weten wat je eet

Voor de verzekeringssector hebben wij ‘Healty Heroes’ gecreëerd. Doel van het spel is om een positieve invloed op het eetgedrag van jonge kinderen te realiseren. Het spel draait om een ‘Gentle Giant’ die gedijt op gezonde voeding.

Orange

Rijbewijs theorie

Interactief online spel

Tot nu toe is voor het behalen van het theorie-examen van een rijbewijs het bestuderen van een saai dik boek vereist. In plaats daarvan biedt SGM een 3D spel! Door het spelen van het spel van de toekomst krijgt de bestuurder de nodige kennis om het examen af te leggen en veilig te rijden.

Orange

Hollandse Helden

interactief spel van beroemde Nederlande helden

In dit spel, gemaakt voor middelbare scholen, wordt de geschiedenis van Holland verteld door de helden van het land. Sterke animaties en een spannend verhaal vangen de aandacht van de leerlingen. Zo wordt leren pas echt leuk!

Orange

Boskalis

interactief spel van beroemde Nederlande helden

Voor Boskalis hebben wij creatieve magneetborden ontwikkeld, ter ondersteuning van verschillende Boskalis projecten. Het eerste bord is ontwikkeld als tool om in te zetten tijdens de Quality Meetings. Het bord laat alle 7 Essentials van kwaliteit zien en zorgt er hierdoor voor dat alle medewerkers focus leggen op deze Essentials. Het bord opent de dialoog en is een goede tool om over de Essentials na te denken en deze bespreekbaar te maken. Het tweede bord is gemaakt om de veiligheid van medewerkers tijdens wegwerkzaamheden meer bespreekbaar te maken. Tevens helpt het medewerkers bewust te worden van bepaalde risico’s.

Orange

Project Creative College

Applicatie Augmented Reality (AR)

De derdejaars studenten Design & Interaction van Creative College te Amersfoort kregen de opdracht om VMBO leerlingen met innovatieve middelen te enthousiasmeren voor geschiedenis. Samen met VRcards werkten de studenten aan een glossy magazine, genaamd Historia. Het magazine werkt samen met een AR app. Door via een smartphone naar het magazine te kijken, worden bepaalde afbeeldingen geactiveerd en een 3D scene speelt zich af. Zo creëerden de studenten onder andere Romeinse goden en het Colosseum.

Promotie

Once a new technology starts rolling, if you are not part of the steamroller, you are part of the road.

— Stewart Brand

De volgende stap in promotie en klantloyaliteit

Game technieken zijn al een lange tijd onderdeel van sales en marketing, denk bijvoorbeeld aan loyaliteitsprogramma’s, commerciële competities en tijdelijke aanbiedingen.

Serious Game Media gelooft echter dat gamificatie naar het volgende level gebracht kan en moet worden. Door de laatste technologieën te gebruiken, creëert Serious Game Media een meeslepende ervaring om zo de aandacht van de klant vast te houden en hem of haar nog meer bij het merk te betrekken.

Game technieken

•  Gebruik maken van virtual reality elementen
•  Virale elementen creëren in de communicatie
•  Focus op spelretentie

Orange

Muffin's Coffins

Voor de meeste is levend begraven worden hun ergste nachtmerrie. Maar voor de mensen die Muffin’s Coffins spelen is het een enorme kick! In dit spel is de speler levend begraven en moet hij of zij de oppervlakte bereiken voordat de zuurstof opraakt. Maar pas op voor wat je onderweg tegenkomt…

Events

Orange

Gamified Events

Bij het organiseren van events staan de volgende vragen centraal:

  • Hoe breng ik het onderwerp van het event op leuke wijze over op de bezoeker?
  • Op welke manier houd ik de aandacht van de bezoeker?
  • Hoe zorg ik dat mensen onderling interactie zoeken?

Serious gaming kan hier uitkomst in bieden.

Met de juiste gametechnieken wordt een event een bruisende en memorabele gebeurtenis. Het draagt bij aan de sfeer, het bespreekbaar maken van het onderwerp en het opdoen van waardevolle contacten.

Hoe wordt serious gaming ingezet?

Serious Game Media gebruikt diverse manieren om serious gaming in te zetten. Dit varieert van het gebruik van de laatste technologieën, bijvoorbeeld Virtual of Augmented Reality, tot analoge middelen zoals een kaartspel of een escape room.

Orange

Rabobank Event

Rabobank – Generatie X vs. Millenials

Voor de Rabobank werkten wij aan een verrassend event waarin de aanwezigen (Generatie X en Millenials ofwel ‘jong tegen oud’) werden geïnspireerd via een interactieve game. Het doel was inzicht verwerven in elkaars mindset voor de thema’s:

  • Food
  • Ondernemerschap
  • Wonen & werken

Tijdens het event speelden de gasten een escape room, waarbij zij met de verworven punten geld konden verdelen over diverse kostenposten, zoals vakantie, auto, woning en kinderen. Tevens deden zij een interactieve opdracht rondom de 5 zintuigen, bestaande uit onder andere een smaaktest en een biertest. Uiteraard konden wij verschillen ontdekken tussen de generaties!

TNO 85 jaar

Ontwikkelen en organiseren van applicatie en event

Ter ere van het 85 jarig bestaan van TNO ontwikkelden SGM een game in de vorm van een app met vier mini games. Deze app is geïntroduceerd tijdens het Weekend van de Wetenschap (7 oktober 2017) en wordt ingezet op evenementen.

De game werd gespeeld op meerdere locaties van TNO waar een open dag gehouden werd. De spelers kunnen levels unlocken en tijdens het spelen maken zij kennis met TNO. Met de app kunnen bezoekers Charlie de Robot ontmoeten in Augmented Reality, door het heelal vliegen in virtual reality en een spannend spel spelen, een kijkje nemen in een echte cleanroom door middel van een 360 graden film en hun score verbeteren met een memory spel!

Orange

Hoe kunnen gametechnieken bijdragen aan een succesvol event?

  • Houd de energie vast tijdens uw congres of event
  • Breng uw boodschap op speelse wijze over
  • Laat mensen beter kennismaken met elkaar
  • Transformeer uw event in een epische omgeving
  • Vergemekkelijk de communicatie en creëer een ontspannen sfeer
  • Creëer een sfeervolle omgeving van pro-activiteit, vertrouwen en samenwerking
Orange

Bent u ook geïnteresseerd?

Omdat ieder event andere doelstellingen, andere bezoekers en een ander programma heeft, is er vrijwel geen ‘off the shelve’ oplossing mogelijk. Serious Game Media gaat met u in gesprek om tot een zo goed mogelijke fit te komen om serious gaming het event echt te laten verrijken.